Chrudim – rozpočtové změny ve městě bývají formalitou a nikdo jim nevěnuje příliš velkou pozornost. Téměř nikdo. Zastupitel Roman Málek si například v loňském roce všiml předražených kabelů internetu, které měly hodnotu okolo patnácti tisíc korun. Město je mělo koupit za cenu téměř dvanáctkrát vyšší, nakonec konečná faktura přišla na šedesát tisíc. A to díky zveřejnění konkurenční ceny. Již v minulosti zastupitel Chrudimi Roman Málek upozornil na zvláštní stanovování cen a výběrová řízení. Nyní po půl roce stále čeká na vysvětlení předraženého sekání trávy.
U Topole vede biokoridor se stromečky a oplocením. Ty vybudoval Pozemkový úřad za bezmála pět milionů korun s tím, že se bude o ně starat do konce roku 2012 a ošetřovat je. V roce 2013 péče o biokoridor přešla na město. Podle kalkulace soukromé firmy zakázka vyjde na ploše 6,5 ha bude mezi 50 000 - 58 000,-Kč bez DPH podle podle členitosti a výšky porostu. Město zaplatilo téměř půl milionu.
Starosta na zastupitelstvu lhal o zakázce. Jeho vlastní úředníci ho usvědčili.
Málkovi se na zastupitelstvu města 30. září nelíbila rozpočtová změna a navýšení částky na sekání trávy. Tehdy mu starosta odpověděl „V letošním roce to řešili technické služby, i protože to byl hořák," odpovídal na zastupitelstvu města starosta Petr Řezníček. Tím jednoznačně zastupitelům sdělil, že zakázka je již ukončena. Z tohoto důvodu tudíž výběrové řízení nepřipadá v úvahu. Zajímavé je, že dvě ze tří objednávek byly potvrzeny až po jednání zastupitelstva.
Dělení zakázek - proč jeden pás zeleně byl rozdělen na tři zakázky?
Biokoridor o délce necelých dvou kilometrů byl rozdělen na tři části. Důvodem má být skutečnost, že se jedná o tři samostatné stavby podle historického budování a údajně na každém je o něco jiná tráva. „Podle mě to nemá logiku. Máte pás dlouhý dva kilometry, byť občas přerušený silnicí. Podle mě šlo o účelové dělení zakázky, takto by nikdy nemohlo být fakturováno 169 tisíc, 149 tisíc a 114 tisíc. Navíc v období jen jednoho měsíce a pár dní. Pro městské zakázky platí, že od 200.000 Kč se musí soutěžit, tady se nesoutěžilo a ani nebylo poptáno více firem pro stanovení ceny v místě a čase obvyklé," kroutí rameny Málek.
Tři roky si předávali úředníci města protokol mezi dvěma patry budovy
Biokoridory nabylo město v roce 2010 a tehdy patřil odbor pod tehdejšího místostarostu Petra Řezníčka. Jenže úředníkům, kteří se mají starat o sekání, se dostal až v létě 2013. Ti neprodleně jednali. „Kde a proč putoval tento dokument tři roky, nikdo zřejmě neví. Kdyby byl předán dříve, mohlo být realizováno výběrové řízení a město podle mě mohlo ušetřit více jak 300.000 Kč," říká Málek, který má k dispozici dokumenty a smlouvy.
Vydělaly Technické služby bezmála půl milionu za dva víkendy sečení? Těžko říci, možná část peněz odplynula do soukromého sektoru.
V celé zakázce má Málek podezření, že finance možná ani nevydělaly samotné technické služby. Ale někdo jiný. „Případ dokumentuji půl roku. 16. prosince 2013 jsem požádal radní, aby jako valná hromada Technických služeb se zabývala zakázkou a dali mi do 15. ledna vědět, zda-li je na mé domněnce něco pravda. Do dnešního dne nikdo neodpověděl. Samozřejmě, že toto bylo přání, protože nemám jakoukoliv ´páku´ na valnou hromadu. Nicméně to moji domněnku potvrzuje či možná ještě hůře – mění se zpětně podklady. Alibisticky starosta na zastupitelstvu mi podotkl, že bych měl podezření dokázat. Když ale starosta měl dodat podklad, jako radní mlčel. Teoreticky byl i porušen jednací řád zastupitelstva, neboť jako zastupitel mám právo na odpověď do 30 dní. Žádná nepřišla," uzavírá Málek. Možná není ani náhodou, že ředitel technických služeb je ze stejné kandidátky jako starosta města. Pro úplnost je potřeba poznamenat, že ředitel je v současné době mimo zaměstnání z důvodu řízení pod vlivem alkoholu. Nicméně má svého ekonoma, který radním podklady mohl poskytnout.