CHRUDIM

Jakým způsobem město Chrudim zapojuje do služeb pro turisty informační technologie a dává o sobě vědět, aby zaujalo potenciálního návštěvníka, se dozvíte z rozhovoru s místostarostou Chrudimi Romanem Málkem.

 


 

* Jak vznikal projekt portálu Návštěvník, sdružující turistické stránky měst Heřmanův Městec, Hlinsko, Chrast, Chrudim, Luze, Nasavrky, Seč, Skuteč, Slatiňany a Třemošnice?

Na začátku se jednalo o web města Chrudim, který se díky získaným penězům z Regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod rozšířil na celou turistickou oblast Chrudimská - Hlinecká, to znamená bývalého chrudimského okresu. Portál Návštěvník www.navstevnik.cz tak propaguje turistické a kulturní cíle z uvedené oblasti. Podportály si každé město spravuje samo, pouze kalendář je generován z Vychodnicechy.info, což je portál Pardubického kraje na podporu cestovního ruchu.

* Co zajímavého návštěvník na portálu nalezne a liší se nabídka jednotlivých subportálů?

Města mají samozřejmě možnost ovlivňovat skladbu rubrik, a tak jen u některých naleznete například rubriku Výlepové plochy či Noční život ve městě. U všech jsou dostupné základní informace jako jsou ubytování a služby ve městech, které připravují informační centra. V rámci portálu si můžete spustit návštěvnická panoramata, což jsou 360 stupňové obrázky. Můžete se tak například podívat, jak to vypadá na sjezdovce, ale i obdivovat interiéry zámku, muzea či synagogy. Chystají se také videospoty, které budou na web umístěny na podzim. Chrudim na svých stránkách rozšíří také počet 3D fotografií.

* Jak je portál propagován?

O existenci portálu se turista dozví i při procházce po městě z vlajek, které jsou rozvěšené na veřejném osvětlení, s různými motivy vztahujícími se k tomu, co portál nabízí. Například na vlajce je fotografie babičky a heslo „kam s dědou na výlet" a adresa na turistický portál. Snažíme se zacílit na různé skupiny, pro školáky jsme připravili rozvrh hodin také s odkazem na portál. Ve městě jsou k dispozici bezplatné výlepové plochy s logem navstevnik.cz, což se nám osvědčilo také jako prevence nelegálních výlepů. O chystaných akcích se turisté dozvědí jak na webu, tak prostřednictvím systému BLUEINFO.

* Co vše tento systém návštěvníkům města nabízí?

Systém BLUEINFO jsme v Chrudimi zprovoznili v prosinci 2008, kdy si v rámci testování stáhlo asi 150 lidí fotografii rozsvíceného vánočního stromu. Jeho cílem je poskytnout těm, kteří vlastní mobil s technologií Bluetooth, nejrůznější data. V současné době tak posíláme pozvánky na vybrané akce, kontakt na informační centrum nebo nabízíme možnost stáhnout si průvodce v MP3 a mapu Chrudimi. Do budoucna by měl být tento systém využíván částečně i komerčně, abychom zlevnili náklady na jeho provoz. Mohla by se přidat možnost objednat si třeba pizzu.

* Jaké je rozšíření tohoto systému, jeho výhody a nevýhody?

V Pardubickém kraji začala systém už před Chrudimí využívat města Pardubice a Česká Třebová a k jeho rozšíření dochází také na hradech a zámcích, takže si lidé na tento způsob začínají zvykat. MP3 průvodce má navíc tu výhodu, že se turista dozví informace i mimo otevírací dobu informačního centra. Předpokladem je však funkce Bluetooth zapnutá v mobilu a výskyt v dosahu vysílacího zařízení, které je v Chrudimi umístěno na náměstí. Poté dojde k automatickému oslovení a uživatel mobilního telefonu dává pokyn k přijmutí nebo odmítnutí dat. Zařízení dokonce pozná, zda už není zmiňovaný obsah v mobilu nahrán. Uživateli jsou tak nabízeny jen nové soubory, například aktuální pozvánky. Určitou nevýhodou by z turistického hlediska mohla být schopnost zařízení oslovit najednou maximálně kolem pěti lidí v jeden okamžik, celý zájezd o třiceti účastnících si proto průvodce v jednom okamžiku nestáhne.

* Zato mapu si turisté i z tak početného zájezdu mohou stáhnout již dopředu z webových stránek města.

Ano, jedná se o aplikaci, která je dostupná i na webu. Turista už nemusí shánět papírovou mapu a může využít mapu stáhnutou do svého mobilu. Navíc mapa disponuje zajímavou funkcí sluníčka. Pokud je zapnuta, nemusí uživatel hledat světové strany, stačí mobil otočit na sluníčko, a tak mapu zorientuje.

* Pokud však někdo preferuje tištěný plán města, jak ho může získat?

Informační centrum zprovoznilo od července internetový obchod, ve kterém jsou kromě map nabízeny i pohlednice, různé suvenýry či DVD. Dříve se například sběratelé museli obracet na zaměstnance informačního centra se žádostí o zaslání pohledu poštou, nyní už mohou využít mini e-shop.

* O chrudimských akcích či památkách se případný návštěvník dozví nejen z internetu, ale i z městských turistických novin. O čem se v nich dá dočíst? Turistické noviny s nákladem 30 000 kusů vycházejí v létě a v zimě od loňského roku a informují o sezónních akcích. Novinkou letošních novin je komiks o výletu rodiny Procházkových na Chrudimsku a Hlinecku, který byl financován z prostředků Evropské unie. Díky tomu, že noviny jsou černobílé, mohou si děti komiks i vybarvit. Zařazena je také křížovka o ceny. Odesláním vyplněné tajenky nám čtenáři vlastně poskytují zpětnou vazbu, ve kterých místech se k novinám dostali. Snažíme se je totiž efektivně distribuovat v informačních centrech po celé České republice a na zhruba šesti menších veletrzích, od autosalonu až po spotřebitelské veletrhy. Samozřejmě jejich nabídka byla součástí expozice Pardubického kraje i na velkých výstavách.

* Jakou formu volíte při prezentaci na výstavách? Zapojujete i moderní technologie?

V loňském roce jsme zvolili pro veletrhy netradiční strategii s logem Turistika bez hranic a pomyslným vesmírem, kde co hvězda, to město této turistické oblasti. Myšlenka byla odvozena od domény navstevnik.cz, potažmo seriálu Návštěvníci. Součástí tedy bylo i auto, podobné tomu v seriálu. Je zařízené na přehrávání MP3 záznamů, například rozhovoru o výletě s rodinou Procházkových, či promítání DVD se slideshow snímků měst Chrudimská - Hlinecká. Od října pak bude k dispozici i tříminutový film o vybraných „nej" z tohoto území. Používáme i technologii BLUEINFO. Každý, kdo si přes ni stáhne do mobilu obrázek a ukáže jej obsluze stánku, dostane zadarmo létací talíř s logem Chrudimská - Hlinecká a odkazem na portál Návštěvník jako poděkování.

* jakou mají návštěvníci města možnost veřejného přístupu k internetu?

V Chrudimi jsou dva internetové kiosky, jeden z nich přístupný 24 hodin. Ponechali jsme přístup na stránky bez omezení, pouze bylo vypnuto přehrávání na Youtube. Myslím, že je důležité dostat se i na jiné stránky než je web městského úřadu, například pokud si turista potřebuje zjistit čas odjezdu vlaku. Počet internetových kiosků bychom chtěli rozšiřovat v souvislosti s projektem Metropolitní sítě, který už město dva a půl roku připravuje. Je hotová projektová dokumentace a nyní čekáme na výzvu Integrovaného operačního programu. V současné době je také možné využít Wi-Fi připojení na námestia v rekreačních lesích na Podhůře.

* Mají se města zapojovat do Second Life či geocachingu?

Je to vždy o tom, jestli území technologii využije a na druhou stranu, jestli o ni budou mít lidé zájem. V dnešní době si člověk na dovolené chce od moderních technologií spíše odpočinout. Ale i tak je využije před cestou pro výběr místa, kam pojede. Otázkou také je, jak dlouho potrvá, než si lidé zvyknou, že vůbec taková nabídka existuje. Rádi bychom využili k propagaci města třeba i počítačovou hru. Nejde však o to mít něco takového na webu, ale spíše aby uživatele bavilo se do něčeho takového zapojit a existovala tedy zpětná vazba.

* To je výhoda sociálních sítí. Chystáte třeba zapojení města do Facebooku?

Chtěli bychom vytvořit jednak městskou prezentaci na Facebooku a také prezentaci chrudimských hospod, aby o nich mohli lidé diskutovat. Anebo třeba i kvíz o městě by na Facebooku mohl mít širší význam, než když se jenom zveřejní na webu. Tím, že test někdo vyplní a dá o tom, jak se mu vydařil, vědět lidem přes „zeď" zapojeným do této sociální sítě, naláká třeba i další, kteří si budou chtít ověřit, jaké mají znalosti o Chrudimi, či jak je test těžký. Pro propagaci města přemýšlíme také nad reklamami Google Award, tak, aby se při výskytu slova Chrudim či loutkářství objevovalo například navštivte Chrudim, město s kulturní a historickou tradicí. Nebo

Foto autor| FOTO Jaromír Zajíček archiv města Chrudim

Veřejná správa | 20.8.2009 | rubrika: osobnost | strana: 12 | autor: Ing. Ivana Jungová