Jednání města, které se snažilo finančně využít stavby hypermarketu, připomíná pohádku o dědečkovi, co měnil, až vyměnil, tvrdí radní Jelínek
CHRUDIM Při jednání soukromých firem s městy politici často tahají za kratší konec provazu. Na poslední takový případ upozornila v Chrudimi při předvolebním boji jedna ze stran, která vede tamní radnici.
Město po příchodu hypermarketu Tesco získalo od této firmymnohem méně, než očekávalo. „Byla to správná úvaha - z obchoďáku radost nemáme, když už tu bude, využijeme energie a financí investora. Bylo to ale jak z pohádky o dědečkovi, který měnil, měnil, až nakonec neměl nic,“ tvrdí chrudimský radní Luboš Jelínek.
CHRUDIM Při jednání soukromých firem s městy politici často tahají za kratší konec provazu. Na poslední takový případ upozornila v Chrudimi při předvolebním boji jedna ze stran, která vede tamní radnici.
Město po příchodu hypermarketu Tesco získalo od této firmymnohem méně, než očekávalo. „Byla to správná úvaha - z obchoďáku radost nemáme, když už tu bude, využijeme energie a financí investora. Bylo to ale jak z pohádky o dědečkovi, který měnil, měnil, až nakonec neměl nic,“ tvrdí chrudimský radní Luboš Jelínek.
Chrudim podle něj nejdříve chtěla za svolení se stavbou hypermarketu postavit první část silnice, která by v budoucnu propojila výpadovku na Slatiňany s městským okruhem kolem sídliště U Stadionu. Pak se radní rozhodli, že peněz investora raději využijí na zakopání horkovodu, který hyzdí břeh Chrudimky u tamního sídliště.
„Chceme, aby horkovod byl zakopán od obchvatu po lávku pro pěší. Horkovod nyní odřezává celé sídliště od řeky. Bylo by možné tam natáhnout cyklostezku, dát tam lavičky, vysázet novou zeleň,“ uvedl starosta Chrudimi Jan Čechlovský. Investorovi se ale takové podmínky nelíbily a vyjednal s městem jiné, pro sebe výhodnější.
Nakonec město dostalo darem 3,5milionů korun a investor se zavázal pomoci se sítěmi při stavbě budoucí čtvrti u Píšťov. „Tesco se také finančně podílelo na projektové dokumentaci na přeložení horkovodu,“ uvedla mluvčí Chrudimi Sylva Drašnarová.
„Není mi jasné, proč se odešlo z plánu postavit silnici, která by v budoucnu mohla pomoci dopravě v Chrudimi, proč se opustilo od strašně krásného a potřebného zakopání trubek,“ říká Jelínek.
„Rada to odsouhlasila, zastupitelstvo to odsouhlasilo a dnes s tím už nic neuděláme,“ řekl k tomu místostarosta Chrudimi RomanMálek. Starosta Chrudimi Jan Čechlovský namítá, že město na příchodu investora vydělalo i s přípravou pozemků po Píšťovy zhruba pět milionů korun. „Byla to dlouhá a složitá jednání. Myslím si, že by se víc vyjednat nepovedlo,“ uvedl.
Zakopání horkovodu u sídliště tak zůstane v zásuvce odcházejícího starosty jako jeden z restů. Město už ví, že by stálo zhruba deset milionů korun, které by Chrudim musela zaplatit ze svého rozpočtu, nebo na to sehnat dotaci. „Myslím si, že to je to reálné udělat. Pro sídliště je to klíčová věc,“ řekl Čechlovský.
***
FAKTA Jak města bojují se soukromníky PARDUBICE D + D Park u Semtína Radní v Pardubicích přinutili firmu D+D Park, která vloni stavěla velké spediční centrum u Semtína, utratit miliony za křižovatku, silnici i cyklostezku. „Město pro nás mělo vyděračské podmínky, které jiný investor plnit nemusel,“ zlobil se jednatel firmy D+D Petr Dědek. Na druhou stranu firma dlouho stavěla bez povolení, pro projekt se vžilo označení „černá stavba“. Afi Palác Izraelský investor musel za pokácenou zeleň nechat vysadit novou, peníze dal na obnovu náměstí Legií. Tehdejší radní ale čelili a čelí kritice za to, že pozemky pod obchodním centrem prodali příliš lacino. CHRUDIM Penny Market Město přimělo investora posunout obchod tak, aby u silnice mohly vyrůst nové domy. Investor původně sliboval nejen úpravu zeleně, ale i dětské hřiště, které tam nakonec nevyrostlo. LITOMYŠL supermarket Billa Město využilo příchodu supermarketu Billa, aby i za soukromé peníze postavilo nové nádraží. Hlavně ale dokázalo přesvědčit řetězec, aby postavil v centru nikoliv krabici, ale celkem vkusný obchod.
Foto popis| Dobrý obchod? Příchod Tesca přinesl Chrudimi kromě rozšíření obchodní sítě i pět milionů korun. Mělo to ale být více.
Foto autor| Foto: Archiv MF Dnes
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - pardubický kraj
Mladá fronta DNES | 1.11.2010 | rubrika: Kraj Pardubický | strana: 2 | autor: David Půlpán