Chronicky ucpaná Chrudim přemýšlí, jak přežít bez obchvatu. A první nápad je tu. Co takhle zabránit tomu, aby autobusy, jedoucí přes Chrudim, projížděly nejfrekventovanější úsek průtahu hned dvakrát?

CHRUDIM Nezasvěcený cestující, jedoucí přes Chrudim na Pardubice, nechápe. Sotva se jeho autobus zácpou doposunuje na kruhový objezd, otočí se, zajede na nádraží, a pak si nejvíce ucpaný úsek Palackého ulice od Billy ke kruhovému objezdu dá znovu. Teprve potom může vyrazit do Pardubic.
Jiná cesta pro autobusy, jedoucí přes Chrudim, zatím neexistuje. Někteří cestující požádali chrudimské politiky, aby se zbytečnými zajížďkami autobusů skoncovali. Ušetřili by tak čas lidem, uvolnili přetížené centrum a ještě pomohli chrudimskému ovzduší. A radní to už skutečně plánují.
Nemuselo by to být zase tak těžké. „Bylo by možné rozšířit jednosměrnou Fibichovu ulici tak, aby tudy mohly projíždět autobusy na nádraží," uvedla mluvčí Chrudimi Sylva Drašnarová.

Do Fibichovy ulice by se autobusy vešly

Fibichova ulice uhýbá z hlavní ucpané ulice za nákupním střediskem Dukla a podél lékárny vede vzhůru k nádraží. Kdyby tudy mohly projíždět autobusy, problém by byl, zdá se, vyřešen. „Cesta autobusu by se zkrátila o čtyři minuty, samozřejmě záleží na tom, ve kterou denní dobu. Autobusy by jezdily trasou, která by byla o 610 metrů kratší," řekl místostarosta Chrudimi Roman Málek. Jako vše na tomto světě i tenhle plán má háček. Ulici blokují parkující auta. Vyhnat je podle radních nejde, s tím místní lidé zásadně nesouhlasí. Dokonce už proti téhle úvaze poslali na radnici nesouhlasný dopis.
Pak je tedy možné ulici rozšířit na úkor chodníků. „Na každé straně by bylo nutné odbourat 65 centimetrů chodníku a posunout veřejné osvětlení. Náklady na úpravu ulice jsou však velké, jsou odhadnuté na milion pět set tisíc korun," uvedl místostarosta Chrudimi Roman Málek.

Peníze se nám nevrátí, říká místostarosta

Samozřejmě - pokud by Chrudim chtěla, aby se jí náklady do úpravy ulice vrátily do kasy tím, že bude díky kratším trasám méně dotovat městskou dopravu, tak to může celý plán zahodit. „Jestli jsem to dobře počítal, tak by se to vrátilo až ve chvíli, kdy budeme mít za sebou devadesát tisíc průjezdů autobusů," uvedl Málek.
Radní na svém posledním zasedání plán na rozšíření Fibichovy ulice proto odložili a přemýšlejí o tom, zda to nezkusit o ulici dát.
Co takhle umožnit autobusům, aby vjížděly na nádraží z hlavní silnice přes Rooseveltovu ulici, která vede kolem supermarketu Billa? Efekt by byl podobný. Autobusy by nemusely dvakrát přejíždět kruhový objezd u hotelu Bohemia.
„Odbor dopravy bude mít měsíc na to, aby řekl své stanovisko. Musí prověřit, zda je to možné provést, zjistit, jak by mohly manévrovat autobusy tam a zase zpátky. Až po prověření možnosti v Rooseveltově ulici bude debata na toto téma pokračovat," uvedla Sylva Drašnarová.
Co s autobusy? Mají jezdit kolem Billy, anebo Fibichovou ulicí?
Pište na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Foto popis| Permanentně ucpané město V klidu se dá Chrudimí projet jen v noci. Jinak město trápí souvislé kolony u dvou kruhových objezdů.
Foto autor| Foto: Radek Kalhous, MF DNES

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - pardubický kraj

Mladá fronta DNES | 11.10.2011 | Rubrika: Kraj Pardubický | Strana: 4 | autor: David Půlpán